Hoppa till textinnehållet

Vägen till en lägenhet

Här kan du läsa om hur det går till
när du får en lägenhet av oss.

Du kan läsa om hur det går till att ställa sig i bostadskön
och fram till att du ska skriva på ett kontrakt
för en ny lägenhet.

Du får veta hur du söker lägenhet,
hur vår bostadskö fungerar
och vad du behöver veta
innan du ska titta på en ny lägenhet.

Tala om att du vill stå i bostadskön
Det kostar 225 kronor varje år
att stå i vår bostadskö.
Vi skickar ett inbetalningskort till dig varje år.
Du får det efter att du har talat om
att du vill stå i bostadskön.
Det gör du genom att fylla i
en Anmälan till bostadskön.

Om du står i bostadskön
och inte betalar de 225 kronorna
kan du inte längre anmäla intresse för lägenheter.
Du har sedan 6 månader på dig att betala,
annars förlorar du din plats i bostadskön.

Så här kan du söka efter lägenhet hos oss
När du är med i bostadskön
och har betalat dina 225 kronor
kan du söka och lämna intresseanmälan
på de lediga lägenheterna.
Det kan du göra på internet.
Du behöver ett lösenord som du beställer här på webbplatsen.
De flesta lägenheterna ligger ute på webbplatsen
i 3-7 dagar.

Det tar olika lång tid att få olika slags lägenheter.
De flesta av de som fick lägenheter 
under 2010 hade köat 3-6 år.
Nybyggda lägenheter tar det oftast kortare tid för.
Lägenheter mitt i staden med låg hyra
måste man ofta vänta länge på.

Vi förmedlar lägenheter i tur och ordning
När flera vill ha en lägenhet
så skickar vi förslag på hyresgäster till hyresvärden
efter hur länge man har stått i bostadskön.
Den som har stått längst i bostadskön får flytta in.
Men först ska hyresvärden säga ja.
Hyresvärden kan vilja veta
hur mycket du tjänar till exempel.
Se därför till att vi på bostadsförmedlingen vet sådant om dig.

Vi ber dig komma och titta på en lägenhet
Vi bjuder in dem som har stått längst tid i bostadskön
till att komma och titta på en lägenhet.
Vi skickar då ett brev till dig där det står
när du får titta på lägenheten och vem som visar den.
Det är viktigt att du tittar på lägenheten
innan du säger att du vill ha den.
Vi visar de flesta lägenheter bara en gång.
Då är det viktigt att vi kan skicka brevet till dig.
Se därför till att vi alltid har din rätta adress.

Du ska svara ja om du vill ha lägenheten
När du har tittat på lägenheten
och vet om du vill ha den ska du säga ja eller nej.
Säger du ja ska du verkligen mena det.
Du får säga nej till en lägenhet så många gånger du vill.

Så här skriver du på ett kontrakt
Är du först i bostadskön och säger ja till lägenheten
får du skriva ett hyreskontrakt med hyresvärden.
När du har skrivit på kontraktet
förlorar du din plats i bostadskön.
Du får stå kvar i bostadskön
om du fortsätter att betala dina 225 kronor.
Men då får du en ny plats längst bak i bostadskön.

Får du en lägenhet genom Bostadssnabben
eller ett korttidskontrakt har du kvar din plats i bostadskön.

Du ska betala en förmedlingsavgift
Får du en lägenhet genom bostadskön eller Bostadssnabben
ska du betala en förmedlingsavgift på 1000 kronor.
Får du en lägenhet med korttidskontrakt eller en seniorlägenhet
ska du betala femhundra kronor.
Om du inte betalar talar vi om det för en inkassobyrå.

Det är du som ska bo i lägenheten
Det är du som står i bostadskön och som får lägenhet
som ska bo i lägenheten, ingen annan.







Tillbaka
Till sidans topp »
Utskriftsvänligt format »